Meditaatio on todennäköisesti top 10 vaihtoehtoisia terapian muotoja maailmassa. Meditaatio ei enää ole pelkästään Budhalaisten munkkien harrastamaa uskonnollista mietiskelyä tai hippien maailmanpelastamis huuhaata. Nykyään meditaatiota harrastavat kaikenlaiset eri ihmiset. Lääkärit, urheilijat, poliitikot ja siivoojat. Meditaation suosiota on varmasti nostanut eri tutkimukset jotka ovat osoittaneet, että meditaatiolla on todella paljon hyviä vaikutuksia sekä kehoon että mieleen.

Meditaatio on myös luonnollisesti monelle hengellistä ja jopa uskonnollista, mutta itse meditaatio ei luonteeltaan itsessään välttämättä ole uskonnollista. Eri meditaatioteknikoita löytyy todella paljon ja ne vaihtelevat myös suuresti. Tekniikasta huolimatta, terveystutkimukset osoittavat, että meditaatio rauhoittaa ihmisen sekä psyykkisesti että fyysisesti. Verenpaine tippuu, sydän sykkii hitaammin ja hengittäminen rauhoittuu. Kehossa tapahtuu myös muita positiivisia biokemikaalisia reaktioita. Tutkijat eivät oikeastaan tiedä minkä takia näin tapahtuu, mutta tulokset puhuvat puolestansa. Kehomme ja mielemme elävät tiukasti symbioosissa ja mieli vaikuttaa suuresti myös kehon hyvinvointiin.

Jopa 20 minuutin meditaatio hetki päivittäin, voi helpottaa kaikenlaisia eri vaivoja kuten selkäkipua, päänsärkyä, masennusta ja muita mielen ongelmia. Mikäli sinua vaivaa jokin näistä vaivoista, voisit ainakin kokeilla mitä meditaatio voisi sinulle tehdä. Jo se, että meditaation avulla saadaan verenpaine laskemaan, merkitsee sitä, että meditaatio voi auttaa tulevaisuudessa moniin eri sairauksiin. Jos ei nyt suorastaan vaivoja poista, niin meditaatio selvästi ainakin helpottaa ihmisen olotilaa todella paljon eri tilanteissa.

Meditaation vaikutuksia tutkittiin jo 1960-luvulla ja Herbert Benson niminen lääkäri, aloitti jo silloin tutkimalla, miten meditaatio voi vaikuttaa eri tyyppisiin ihmisiin. Nykyään ollaan jo tutkittu, miten meditaatio voi vähentää kroonisten sairauksien vaikutuksia. Kriitikot sanovat, että tutkimukset eivät ole ikinä olleet tarpeeksi kattavia, mutta silti on pakko sanoa, että tutkimukset ainakin vaikuttavat lupaavilta. Ja jokainen joka meditaatiota harrastaa hetken, vannoo sen auttavan ja toimivan ja parantavan elämänlaatua.

Meditaatio tekee ihmiskehon rauhalliseksi ja poistaa jännitykset. Meditaatio parantaa myös unen laatua joka sitten edelleen parantaa elämänlaatua. Ihmisen immuunisysteemi on myös joidenkin tutkimusten mukaan parantunut huomattavasti meditaation avulla. Ihmiset jotka harrastavat meditaatiota sairastelevat vähemmän ja jaksavat enemmän. Kannustan kaikkia kokeilemaan meditaatiota. Kaikilla ei ole välttämättä aikaa tälle joka päivä, mutta jopa yksi meditaatiohetki viikossa, voi tuoda elämään paljon positiivisia vaikutuksia. Itselläni ei myöskään ole hirveästi aikaa, mutta olen yrittänyt 3 kertaa viikossa meditoida noin 20 minuuttia, ja noin kuukauden jälkeen olen huomannut, että jaksaa paremmin ja stressiä ei enää ole yhtä paljon kuin ennen.