Saunan terveysvaikutukset siksi kannattaa saunoa

Kuumaa kuumempi hetki on sekä kesällä että talvella todellinen terveyskuuri. Sauna pitää flunssan loitolla ja vahvistaa sydäntä. Sen lisäksi mieli ja sielu lepää ja voi hyvin.

Talven pimeyden ja kylmyyden aikoina ei mikään voita saunomista iltaisin. Myös kesäisin kunnon löylyt kyllä maistuvat. Saunan kuumuus ja kosteus rentouttavat sopivasti pitkän hiihtolenkin tai kesäisen vaelluksen jälkeen. Kun saunomiseen lisätään talvisin avannossa uinti, niin täydellinen paketti rentoutumiseen on valmis.

Sekä keho että mieli rentoutuvat, kun pääsemme todella kuumaan saunaan ja sauna ei tuota pelkästään hyvän olon tunnetta, vaan saunominen tekee myös terveydelle hyvää. Ennen vanhaa on sanottu, että sauna on köyhän miehen apteekki, ja nykyään tiedämmekin jo tutkimusten valossa, että eivät he ennen vanhaa väärässä olleet. Uusimpien tutkimusten mukaan säännöllinen saunominen voi esimerkiksi:

  • Vahvistaa immuunijärjestelmää
  • Pitää verensokerin aisoissa
  • Vähentää riskejä sairastua sydän ja valtimosairauksiin
  • Laskea verenpainetta
  • Paljon muuta positiivista

Mitä kehossa tapahtuu saunomisen aikana?

Keho menee saunan kuumuudessa ikään kuin kuume-tilaan ja ruumiinlämpötila nousee. Tämä tuottaa kropassa paljon positiivisia asioita ja käymme nyt läpi joitakin tutkimustuloksia.

Saunan kuumuuden tuottama kuumetila, parantaa immuunijärjestelmää ja voi näin ollen pitää flunssat loitolla. Myös muut sairaudet pysyvät paremmin loitolla saunomalla paljon. Keho tuottaa enemmän valkoisia verisoluja.

Tutkimusten mukaan, miehet jota saunovat joka päivä säännöllisesti, vähentävät riskiä sairastua sydän ja valtimosairauksiin yli puolella.

Saunominen myös luonnollisesti hikoiluttaa todella paljon jolloin kehoistamme poistuu todella paljon myrkkyjä ja metalleja, joita olemme eri lähteistä ”keränneet”. Myös valtimot ja suonet laajentuvat joka johtaa siihen, että sydän tekee kovemmin töitä pumpatakseen verta. Tämä vahventaa sydäntä ja madaltaa verenpainetta.

Tutkimusten mukaan optimaaliset lämpötilat, jotta saavutetaan parhaat tulokset ovat 60-80 asteen välillä. Myös pienemmissä lämpötiloissa saunominen tuottaa positiivisia vaikutuksia. Hyvä nyrkkisääntö on, saunoa sellaisessa lämpötilassa jossa saunominen tuntuu miellyttävältä eikä inhottavalta tai liian kylmältä.

Eli saunomaan mars!