3 vinkkiä parempaan ja terveellisempään elämään

Painon pudottaminen ja painon pitäminen hallinnassa pidemmän päälle, vaatii pieniä mutta helppoja elämäntyylin muutoksia. Mikäli pystyt pitämään muutokset järkevällä tasolla, painon pudottaminen pitäisi olla suhteellisen helppoa ja vaivatonta. Mikäli muutokset suunnitellaan myös heti alkuun hyvin, ei muutokset tule vaikuttamaan kovinkaan paljoa normaaliin jokapäiväiseen elämään.

Ei kovinkaan yllättävää ole sekään, että painon pudottaminen ei vaadi tuhansia reissuja salille tai uskomattoman kovaa dieettiä. Tässä ovat kolme helppoa vinkkiä jokapäiväiseen terveellisempään ja kevyempään elämään.

1. Liiku päivittäin

Päivittäinen liikunta voi vaikuttaa suuresti kehoon ja siihen, miten se käsittelee kaloreita. Kun liikut, saavat sydämesi, kehosi ja mielesi kaikki liikuntaa. Rakennat samalla lihasmassaa joka edelleen auttaa parantamaan metabolismiasi.

Sen lisäksi edesautat sydäntäsi pumppaamaan verta kehosi läpi tehokkaammin, joka tarkoittaa, että veresi paranee ja riskit sydän sairauksille pienentyy. Myös rasvat palavat tehokkaammin, joka johtaa siihen, että myös muut sairaudet kuten diabetes pysyvät loitolla. Mikä parasta, liikunta vapauttaa endorfiineja elimistöön, joka johtaa parempaan ja terveellisempään mielialaan. Sinusta tulee positiivari!

Se ei edes vaadi hirveästi aikaa ja liikuntaa, jotta saat nauttia kaikista liikunnan tuomista eduista. Puoli tuntia liikuntaa säännöllisesti riittää siihen, että tulet huomaamaan huomattavan eron jokapäiväisessä elämässäsi. Sekin riittää, että vedät hieman räväkämmän kävelylenkin tai lähdet pyörällä kaupungin ympäri. Kaikki liikunta on hyväksi, joten kannattaa valita sellainen muoto, mistä itse nauttii. Liikunnaksi riittää se, että saat sykkeesi nousemaan ja mielellään vähän hikeäkin ihon pinnalle. Muista aina, että jostain on aloitettava. Älä suoraan kokeile maratonia, vaan tavoittele vaikka siihen, että kävelet töihin kerran viikossa.

2. Syö kaikkea, mutta maltillisesti

Kun yrität tiputtaa panoasi tai pysyä samassa painossa, on se todella tärkeää, että annat välillä myös luvan itsellesi syödä mitä ikinä haluatkin. Epäterveellistäkin ruokaa voi syödä, kunhan muistaa ettei niitä juustopurilaisia tarvitse aina syödä 7 kappaletta. Vaikka ne ovatkin todella hyviä ja tiedän itse myös miten vaikeata se voi olla, syödä ainoastaan niitä 4 kappaletta. Isoin syy siihen, että ihmiset epäonnistuvat ohjelmissaan, on se, että he yleensä muuttavat dieettiään liian drastisesti ja liian nopeasti. Eihän se ole kenellekään kiva, syödä parsakeittoa 7 päivää putkeen. On täysin ok, antaa itsellensä palkinnoksi, vaikkapa hesen juustohampurilaisen silloin tällöin.

Sinun pitäisi myös syödä pienempiä annoksia aina kun syöt, huolimatta ravintopitoisuuksista. Syömällä pienempiä annoksia, totutat mahasi sopeutumaan pienempiin annoksiin. Yksi hyvä ja toimiva kikka on juoda usein paljon vettä. Silloin myös nälkää pysyy enemmän loitolla.

3. Soita kaverille

Tutkimukset osoittavat, että ihmiset pysyvät paremmin ruokavaliossaan ja liikunta ohjelmassaan, mikäli heillä on kaveri mukana. Kaverille on vaikea tehdä oharit, kun ollaan jo sovittu, että mennään salille. Mikäli vedonlyönti tai kasinopelit ovat sinulle tuttua puuhaa, voi sekin auttaa tässä asiassa. Asettakaa kavereiden kesken pieni panos ja kilpailkaa keskenänne. En nyt meinaa perinteistä kilpailua, mutta vaikkapa esimerkiksi näin:

3 ystävää sopivat, että he aloittavat treeniohjelman. Salilla pitää käydä 45 minuuttia 3 kertaa viikossa. Viikko panokseksi asetetaan 10€. Jokainen joka ei käy salilla vähintään 45 minuuttia 3 kertaa viikossa, maksaa muille osanottajille 10€ per naama.